Wednesday 30 October 2013

~usrah~

Bismillahirrahmanirrahim...

Masih ingat lagi, masa Minggu Haluan Siswa (MHS) kat UTeM.. 3 tahun yang lepas..is it?? How fast...masa first kenal BADAR UTeM... mase tu, tercari-cari booth persatuan BADAR.. ye la, kawan aku cakap, kat UTeM ni ade satu je persatuan Islam..biase la, mase MHS ni, ade satu atau dua hari, pihak universiti bagi chance untuk semua persatuan buka booth dan promote persatuan masing-masing..ok, berbalik ke cerita aku tadi, bile jumpa je booth BADAR, ambik la borang BADAR tu..isi dan hantar..mase tu aku ambil borang tu dengan sorang akak ni..dah grad pun die..baru je..haha...lepas tu, mulalah kehidupan dgn ditemani program-program BADAR...dan sampailah sekarang..dah macam kawan baik...aku dan badar..pui, poyo betol...ikut usrah badar dengan akak-akak..sampai sekarang ade usrah..dan akak naqibah aku pun dah grad..tahniah kak..(cakap kat sini macam la akak tu dengar)..ok..takpe...

Itu masa zaman silam..zaman aku...zaman sekarang pulak...fuhh,,,dasyat betul cabarannye..bile buat usrah, ade adik usrah tanye, "akak, usrah ni sampai bile??"...errkk,,krik3....ade jugak orang yang tanye macam tu..kenapa aku dulu takde tanye kat akak naqibah aku?? ok..aku bagi jawapan kat adik tu, "usrah ni sampai bile-bile"..adik tu soal balik.."kalau akak dah takde??"..aku jawab.."mm, ade la orang yang akan ganti"..ape yang tersirat di sini?? pasal usrah..usrah ade tempoh ke?? Bagi aku, usrah tu takde tempoh..kalau boleh usrah la selama-lamanya..pengisian ni penting..kitekan menuntut ilmu..persi usrah pun salah satu cara kite timba ilmu..so, takde alasan kalau tak pergi usrah kan?? adoyai....

USRAH...singkatan untuk "Untuk Semua Rasa Hebat"...betolkan?? takkan kite nak hebat sorang-sorang..

Ade pulak yang berpandangan usrah ni hanya untuk orang yang baik-baik je..aku tak setuju langsung dengan pernyataan ni..habis tu, orang jahat tak boleh ikut usrah la?? macam mane nanti orang jahat tu nak belajar untuk jadi baik...fikir-fikirkan..

Selalu orang fikir, usrah ni buat kat masjid, dalam bulatan, tadah telinga dengar pengisian..senang citer, orang pikir usrah ni rigid..skema...errkkk...betulkan balik mind set kite..usrah ni, flexible..buat la macam mane sekalipun, asalkan pengisian tu sampai..nak joging ke, kayak ke, hiking ke, makan ke, jalan-jalan ke, shopping ke..dan ape-ape lagi..buat la..selagi tidak melanggar syariat..ok...

Ape-apepun, usrah ni seronok..best..dasyat...dari usrah, terbinanya ukhuwwah itu..dari usrah itu, aku kenal erti perjuangan..dari usrah itu, inilah aku..terima kasih ya Allah...aku terima berada di UTeM..mungkin kalau aku bukan di utem, aku tak dapat semua ni..terima kasih Allah..

Jadi, jom usrah...heheh...





1 comment:

  1. U.S.R.A.H
    Untuk Semua Rasa Hebat.
    Takkan nak hebat sore2 deh?

    ^_^

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...