Friday 18 October 2013

~istidraj~

Bismillahirrahmanirrahim...

Setelah berabad lamanya, pena tidak menari-nari di laman ini...akhirnya, hari ini, punya sedikit waktu untuk berkongsi sesuatu...padahal ada je waktu...diri ni je yang malas nak menaip..lantaran ada kerja lain yang lebih memerlukan komitmen tinggi...kadang-kadang manusia ni lagho...buat tak tahu je dengan waktu yang berjalan...waktu itu semakin menghimpit...sekarang dah nak masuk minggu ke 7 pengajian..lagi beberapa minggu nak final exam...pejam celik, pejam celik, dah nak habis belajar dah...(ceewaahh, perasan je)...waaa...belum ready nak final exam....

Eh, macam tak masuk tajuk lagi ni...ok..kali ni, nak kongsi tentang istidraj..pernah dengar?? pernah rasa?? pernah ambil tahu?? banyak pulak soalnya..

Istidraj ni, kalau maksud yang mudahnya,  Allah bagi nikmat kat kite, tapi kite semakin jauh dariNya..

Rasullulah s. a. w. bersabda :”Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat(durhaka),ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT.”(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)

Manusia ini boleh dikatakan macam lupa daratan...lupa kepada Pencipta...kite selalu lihat, ade orang yang tak solat 5 waktu, tak keluar zakat, tak puasa, pendek kata, Islam itu hanya dalam IC je..ade antara mereka yang Allah kurniakan pelbagai nikmat kepadanya..kereta mewah, rumah besar, harta yang banyak, kerja yang bagus dan pelbagai lagi...sedangkan ada orang yang solat tak tinggal, puasa, keluar zakat, hidupnya hanya untuk Allah, tapi kehidupannya hanya biasa-biasa sahaja..

Allah, semoga kite dijauhkan daripada sifat istidraj ini...bahaya...dan hati-hatilah dalam kehidupan kite...bersyukurlah dengan nikmat yang Allah bagi dan laksanakanlah perintahnya..Allah itu Maha Adil...




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...