Wednesday 30 October 2013

~kejujuran hud-hud dan ketegasan Nabi Sulaiman~



Bismillahirrahmnirrahim...

Tanpa tarbiyyah gerenti rebah..tanpa usrah gerenti lemah...begitulah halnya kite yang bernama manusia..tanpa ada pengisian rohani, jiwa rasa kosong...usrah tadi membincangkan artikel berkaitan kejujuran hud-hud dan ketegasan Nabi Sulaiman...

Kisah hud-hud dan Nabi Sulaiman ini ade dinukilkan di dalam Al-Quran..surah An Naml..boleh tadabbur surah ini..diceritakan bagaimana pada mulanya burung hud-hud tidak hadir ke pertemuan dengan Nabi Sulaiman sehinggakan Nabi Sulaiman marah dan bertekad untuk membunuhnya..Tidak lama kemudian, Hud-Hud datang menghadap Nabi Sulaiman dengan penuh pengaduan, menjelaskan sebab-musabab keterlewatannya di dalam majlis perhimpunan yang diwajibkan oleh Baginda Sulaiman. hud-hud menjelaskan kepada baginda bahawa dia terserempak dengan seorang perempuan yang bernama Balqis.. Balqis merupakan seorang ratu di kerajaan Saba' yang memiliki singgahsana yang besar. Namun, apa yang menyedihkan, ratu Balqis ini tidak tunduk kepada Allah..tetapi menyembah matahari..

Lantas mendengar perkhabaran ini, Nabi Sulaiman mengarahkan menghantar utusan ke kerajaan Saba' untuk menyiasat perkara ini. 

"Pergilah bawa suratku ini, serta campakkanlah kepada mereka, kemudian berundurlah dari mereka; dalam pada itu perhatikanlah apa tindak balas mereka." (An Naml:28)

Maka, terjadilah bagaimana kisah ratu Balqis dan singgahsananya..kisah jin ifrit yang mengangkat singgahsana ratu Balqis dalam sekelip mata..bagaimana Ratu Balqis masuk ke istana Nabi Sulaiman sehinggakan ratu Balqis mengangkat sedikit kainnya kerana percaya lantai itu adalah air..terjadi dialog antara ratu Balqis dan nabi Sulaiman sehinggalah ratu Balqis mengucap dua kalimah syahadah..

Allah...hebatnya kuasa Allah...daripada kisah Nabi Sulaiman, burung hud-hud, kisah ratu Balqis, banyak pengajaran yang kita dapat..bagaimana kita lihat taatnya burung hud-hud kepada pemimpin, tidak meremehkan perkara yang kecil..memiliki visi dan misi untuk mentauhidkan Allah..di sini kite lihat, burung hud-hud bukannye saje-saje bersiar-siar, tetapi dia ade misi dan visinya yang tersendiri...mungkin ibrah yang paling besar, berdasarkan kisah ini, persoalan yang wajib kite tanye pada diri kite : selama aku hidup, dah berapa orang yang aku Islamkan?? paling tidakpun, tanyelah pada diri, dah berapa kerat usaha yang aku buat untuk tegakkan agama Allah, untuk sebarkan agama Allah??



Mengeluh...dan muhasabah diri kite balik..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...